Home Fitter De 5 Meest Gemaakte Fouten bij Krachtraining

De 5 Meest Gemaakte Fouten bij Krachtraining

4 min read
0
8
377

Krachttraining is een vak apart. Je kunt er ontzettend veel profijt van hebben en er onder andere een stuk beter door uitzien. Aan de andere kant heb je ook een grote kans op een behoorlijk pijnlijk blessure als je de oefeningen op de verkeerde manier uitvoert. Zorg dus dat je jezelf van tevoren goed informeert en als je een oefening niet begrijpt is het verstandig om hulp te vragen. Je hoeft je nergens voor te schamen. Die grote kleerkasten zijn ook ooit begonnen zoals jij ;).

In dit artikel behandelen we een aantal veel gemaakte fouten bij krachttraining. Hier kun je van leren en zorg er dan ook vooral voor dat jij deze fouten niet maakt.

Een standaard aantal herhalingen
Als je elke dag dezelfde oefening hetzelfde aantal keer herhaalt zul je op een gegeven moment niet meer groeien. Neem je een te hoog gewicht wat je een kort aantal keren herhaalt, dan train je de korte spieren in je lichaam. Bij een laag gewicht dat je vaker herhaalt train je de lange spieren.

Om echt een goede spierdefinitie te behalen zul je dus moeten afwisselen. Soms wat minder herhalingen met een hoog gewicht, andere keren een laag gewicht dat je vaker herhaalt. Afwisseling is sowieso ontzettend belangrijk als je effectief wilt fitnessen.

De 3 setjes regel
Eigenlijk is hier niets mis mee, maar je moet er niet teveel aan vasthouden. Het aantal sets dat je doet hoor je aan te passen aan het gewicht waarmee je traint en de hoeveelheid herhalingen die daarbij hoort.

De meeste sporters doen 3 of 4 oefeningen per spiergroep en dan gemiddeld 3 setjes van 12 herhalingen. Dat schiet niet op. Je kunt beter één oefening wat vaker doen en de volgende keer dat je die spiergroep traint neem je weer een andere oefening.

Je buikspieren helpen je meer gewicht te tillen
Spieren werken in groepen samen om je ruggengraat het beste te ondersteunen. De meest belangrijke groep verschilt per oefening. Je buikspieren zijn niet altijd de meest belangrijke groep en daarom heb je kans dat je verkeerde spiergroepen te veel stimuleert en de juiste weer een stuk minder. Zo til je dus nog niet meer en kun je jezelf uiteindelijk zelfs een blessure opleveren.

Veel succes!

Load More Related Articles
Load More By Vito
Load More In Fitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also

Drink jij Genoeg Water? Zo Kom je Erachter!

Wat is er nou verfrissender dan een lekker glas water. Zelf drink ik er dagelijks minimaal…