Home Productiever Opruimen en Organiseren in 5 Eenvoudige Stappen

Opruimen en Organiseren in 5 Eenvoudige Stappen

5 min read
0
10
470

Ligt jouw volledige kantoor volgestouwd met papierwerk waar je totaal geen overzicht in hebt? Of valt de helft van je kleding je kast uit als je die open doet? Misschien wordt het dan wel eens tijd om op te gaan ruimen.

In dit artikel een 5 stappenplan om zo snel en efficient mogelijk van je troep af te komen. Voor je het weet is je kantoor weer georganiseerd en liggen al je kleren er netjes bij in de kast.

Stap 1. Motiveer jezelf
Waarom wil je datgene dat je gaat organiseren graag netjes hebben? Of het nu je kledingkast, keuken, huiskamer of kantoor is, vraag je af wat de voordelen ervan zijn om dat wat je wilt opruimen lekker aan kant te hebben.

Dit geeft je motivatie en helpt je makkelijker bij je doel te komen. Vraag jezelf bijvoorbeeld waarom je je kledingkast netjes wilt hebben. Een goed antwoord daarop kan zijn dat je dan weer een beetje overzicht hebt en je favoriete kleding makkelijk terug kunt vinden.

Stap 2. Stapels maken
Leg alle items die bij elkaar horen bij elkaar. Ga je je kledingkast opruimen, leg dan de shirts bij de shirts en de broeken bij de broeken. Ben je je kantoor aan het uitzoeken, dan leg je alle belastingpapieren bij elkaar, alle inkomende facturen, alle uitgaande facturen.

Stap 3. Sorteren
Nu je alle dingen die bij elkaar horen bij elkaar hebt gelegd kun je ze gaan sorteren. Welke items wil je bewaren en welke kunnen weg. Er is geen ruimte voor dingen waar je later nog over wilt beslissen, want dan blijven ze negen van de tien keer liggen en schiet je er nog niets mee op.

Stap 4. Doneren of verkopen
Wanneer je bijvoorbeeld je kledingkast uitgezocht hebt en je hebt alle kleding gesorteerd op bewaren of weggooien, dan wordt het tijd om nog even tussen het stapeltje weggooien te kijken of je eventueel nog een paar items op Marktplaats kunt zetten en de rest kun je in de textielbak gooien of naar de kringloopwinkel brengen. Zo is jouw kast weer netjes en help je er ook nog eens anderen mee.

Stap 5. De klus klaren
Alles wat je gesorteerd hebt gaan we nu weer zo netjes mogelijk terugleggen in de kast of in de laatjes van je bureau, of waar je dan ook mee bezig was. Zorg ervoor dat je snel bij al je belangrijke spullen kunt en dat je zoveel mogelijk overzicht hebt.

Een georganiseerde omgeving zorgt voor rust in je hoofd. Je kunt niet lekker werken aan een bureau waar de papieren tot meters hoog zijn opgestapeld. Zorg er dus zo snel mogelijk voor dat je leefomgeving netjes is. Pak je kledingkast aan, je kantoor, je hele huis! Creëer orde en overzicht.

Load More Related Articles
Load More By Vito
Load More In Productiever

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Check Also

Drink jij Genoeg Water? Zo Kom je Erachter!

Wat is er nou verfrissender dan een lekker glas water. Zelf drink ik er dagelijks minimaal…